Wednesday, January 18, 2012

Reiseblogg dag 15

Litt seriøst prat med operatøren på denne turen, og det ser ut til å ordne seg i morra!

Evalueringa av turen så langt var spennende. Mange gode forslag og konstruktive tilbakemeldinger. Studentene ser nok behovet for ulike endringer, noen mulige og andre ønsker de seg. Dette er veldig bra for oss som skal jobbe med dette videre. Takk til alle dere studenter for flott evaluering!
Dagen i dag har vært flott så langt. VI møtte gode gamle Eddie. Tror han må være minst 300 år gammel, men han er fortsatt STILL going strong! Fortsatt like vittig og like proppfull av historisk kunnskap om Sri Lanka.
Han tok oss med til Ruwanweliseya og til Sri Maha Bodhitreet. Super guiding og morsomt sosialt klima. Studentene koste seg og kom med gode tilbakemeldinger.
Vi besøkte også Maha Vihara og Duttugaminis familiebilder. Spennende å se hvordan over 2300 år gammel historie fortsatt lever gjennom utgravninger, vedlikehold og formidling. Kanskje har vi mye å lære her i forhold til vår egen kultur! Det som er hundre år for oss er ofte gammelt og bør fornyes, tenker vi ofte. Her er et tre dokumentert gjennom over 2300 år, og er fortsatt i live. Gamle bygninger studeres her og vi finner flere og flere bevis på at oldtiden hadde STORE ingeniører og arkitekter som gjorde alle slike beregninger i hodet! Tror ikke de hadde PC og avansert programvare da J. Denne byen MÅ bare oppleves for å forstå hva jeg snakker om!!!
Etter rundturen ble det tid til en god middag på kinarestaurant før vi dro videre nedover mot Kalpitiya. Jeg er veldig spent på hotellstandarden her denne ganga, siden denne lille landsbyen helt vest på Sri Lanka ikke er så kjent ennå. Tror nok at det kan bli et utviklingsområde etter hvert, men for tiden er det lite besøkende her.  Vi har blitt lovet mye på denne turen, men har møtt en ganske annen virkelighet.
Sri Lanka har vist seg fra en ganske annen side, men ikke uten effekt. Jeg har lært mye om meg sjøl på turen og ikke minst har jeg lært mye om gruppedannelse og gruppepsykologi. Jeg kjenner mange av teoriene til Tajfel, Lewinas og andre, men dette har blitt veldig konkretisert for meg på denne turen. Jeg opplever hvordan felles problemer skaper større samhold og hvordan identitet formes og styrkes på grunnlag av små, men for mange, viktige ting, som mulighet til å skylle ned doen, få eggerøre framfor omelett, like sterk mat framfor ikke sterk mat, hellige klær eller ikke… Fantastisk å se hvordan dynamikken endres på bakgrunn av svært små variabler – spennende(!)
Nå er det bare noen får dager igjen til hverdagen tar til i Kvinesdal. Blir fint å komme tilbake til flotte kollegaer og herlige elever der også. Men jeg må innrømme at jeg trives svært godt på universitetet også. Jeg trives så godt med utfordringer – særlig faglige utfordringer, der jeg kan studere, lære og arbeide med stoffet i praksis på samme tid!

Nå gjenstår et par timer med kjøring, tissepauser og mat, før vi inntar Kalpitiya og gjør oss klar for delfinsafari i morgen tidlig. Etter frokost i nitida tar vi fatt på siste etappe mot Negombo ;-)

No comments: