MEN:
Du må nemlig ikke ha FOR god utdannelse, for da blir du for DYR for skoleverket.
Etter en undersøkelse av telefonsamtaler med fem skoler i nærmiljøet får man det samme svaret fra rektorene:
-Du er "overkvalifisert" til å arbeide som lærer i grunnskolen, eller
-Du er for "dyr" å ansette.
Dermed kan man risikere å stå med ni års universitetsutdanning i ledighetskø, mens nyutdannet "billig" arbeidskraft sniker i køen foran seg.
Hva er fornuften i utdanning da?
Videreutdanning for meg, dreier seg om å nære interessen man har for et fag, slik at man stadig er i utvikling og har mest mulig oppdatert kunnskap om faget. Med stor faglig og erfaringsmessig tyngde har man større forutsetninger for å gi elevene et bedre undervisningstilbud.
Med så stor frafallsprosent som man har i videregående opplæring, burde det vært mye større fokus på å heve kvaliteten på undervisningen, øke kompetansen til lærerne, også i grunnskolen, og belønne den!
På denne måten vil man hindre at mange elever i videregående skole ikke må oppleve mangel på mestring, særlig i den fasen av livet der man skal finjustere seg inn mot yrkeslivet videre!
Lærere bør imidlertid ikke ha for mye utdanning(!) Da får man nemlig ikke jobb lenger.
No comments:
Post a Comment