Thursday, March 31, 2011

Skyfri himmel

"Det einaste ho ønska seg, va ein solskinnsdag. Skyfri himmel. Ein problemfri time. Gode venners lag...! Disse ønskene fra sangen til Bjørn Eidsvåg strekker seg utrolig langt. De er ønsker om å komme seg bort fra noe man er i.

Når jeg ser ut av vinduet på været idag, ja, så er det litt som livet føles nå, som hvordan man har det, men ønsker seg bort til noe annet, noe mer. Skyene ligger tungt over huset mitt idag. Terrassen er klissvåt og det er tåke over tjernet.

Men det er ikke mer igjen av isen! Nå er det bare vann - fortsatt kaldt vann, men ikke is. Men ønsket om en skyfri himmel - bare en problemfri dag - en time, er uendelig stort. Solskinnsdagen kommer, det tror jeg på, men ikke idag.

Troen er en visshet om ting man håper, en overbevisning om noe man ikke ser. Hvis man ser det, trenger man jo ikke å tro... Så jeg tror. Det er det som er styrken min, selv om den er svak, så er den der. Det er noe jeg vet.

Ifølge Decartes, så ER jeg. Jeg er...? Hva? Jo, tenker jeg, jeg er heldig som har en familie jeg er glad i, og som er glad i meg. Jeg er heldig som har gode venner som bryr seg. Arbeidskollegaer som sender meg oppmuntringer og omtanke. Jeg er heldig..!


Samtidig har jeg så fryktelig dårlig samvittighet. Ikke fordi jeg er heldig, men fordi jeg holder avstand fra alt og alle. Egentlig ønsker jeg en solskinnsdag sammen med alle mine flotte medmennesker, men samtidig så orker jeg ikke tanken på å ha noen i nærmeste mils omkrets.


Denne motsetningen forvirrer meg. Ingen har skadet meg, ingen har såret meg, ingen har vist noe annet enn godhet, varme og omtanke. Det er bare det at JEG ikke klarer å ta det inn og ta vare på det akkurat nå. Jeg trenger tid. Akkurat som isen trengte det...

Isen på tjernet har jo smeltet. Energien fra sola klarte den utfordringen. Isen inni meg er fortsatt sterk, men jeg har troen. Troen på at prosessen er igang. Det snør ikke lenger, det regner. Frosten i jorda er borte, ihvertfall på dagtid.

Dette kan jeg SE. At prosessen inni meg er igang, må jeg fortsatt bare TRO.

No comments: