Thursday, November 17, 2011

ANMERK anmerkningene del 1

Hva skal til for at elever og studenter skal etterkomme skolens krav om orden og struktur? Er det straff som er løsningen? Kanskje oppmuntring? Hva med relasjonskompetanse? Eller hva med motivasjons- og mestringspedagogikk???


Personlig har jeg absolutt ingen tro på straff som virkemiddel. Jeg har arbeidet med undervisning både i barnehage, i barne-, ungdomsskolen, i videregående og på universitetet, også som rektor i grunnskolen, men har ennå tilgode å se varige løsninger gjennom tvang og straffemetoder.
Jeg har selv sendt elever på ganga, til rektor og inspektør, satt anmerkninger og delt ut varsel om ikke-bestått, nedsatt ordens- og oppførselskarakter m.m. Men jeg har ennå ikke sett at dette har gitt elevene mine en varig endring av atferd, eller at de har oppnådd flere mål i læreplanen. De "kødder" fortsatt på videregående, selv om de har brukt utallige timer på rektors kontor på ungdomstrinnet...


Ros og oppmuntring
Jeg tror det er ganske langt mellom polene også her. Det har vist seg gjennom flere forskningsprosjekter at ros virker stimulerende på læring. Det kan også gi elever tro på seg selv og gir en følelse av mestring!


Men her må vi heller ikke gå i fella: Urealistisk ros kan også fungere som smisk og blir raskt avslørt av elevene. Hvis en elev opptrer bøllete og suger til seg så mye oppmerksomhet at man må sanksjonere, er det viktig at vi ikke roter det til ved at vi roser og oppmuntrer eleven fordi hun innretter seg etter ordre vi gir!
Da vil eleven kunne bruke denne "skryten" til å rettferdiggjøre sine handlinger og dermed vil hun få lite utbytte av korregeringen. Neste gang hun vil ha ros, er det bare å oppføre seg bøllete til hun får ønsket oppmerksomhet, og så få i både pose og sekk når hun så får ros for å innrette seg igjen. Dette kan videre bli et mønster som denne eleven gjør seg bruk av i samfunnslivet ellers, i familien, blant venner, i framtidige arbeidssituasjoner.


De gode revolusjonene
Vi har vært gjennom mange revolusjoner og formelle omlegginger gjennom årene. Selv om alle sammen har hatt gode intensjoner, har det gjerne blitt slik at nye ideer slår ihjel de forrige, ofte med store kontraster som resultat.


Kvalitetssikring
For å drive gode skoler, må vi også jobbe systematisk og oppnå gode resultater. Det sier seg selv at elever som kommer fra skoler med dårligere resultater enn andre, har større utfordringer når de skal videre på skole eller jobb. Vi har særlig lagt stor vekt på gode statistikker og høye snittverdier når vi skal fortelle hvor god skolen vår er.


Faren er bare den at statistikken fortsatt er en del av trekløveret: hvit løgn, forbannet løgn og statistikk.
Men hva er da svaret???
Vel, jeg vet ikke :-) MEN jeg har gjort noen oppdagelser som jeg ønsker å dele i neste innlegg

No comments: